Techniki znakowania
Technologia druku dedykowana między innymi do znakowania odzieży poliestrowej w tym sportowej, popularna również w zdobieniu kubków. znajduje się w czołówce najtrwalszych metod znakowania, jednak musimy pamiętać o tym, że za pomocą sublimacji możemy znakować jedynie materiały wykonane z 100% poliestru bez domieszki innych materiałów. Warto wspomnieć również o tym, że nadaje się do znakowania tylko jasnych materiałów, gdyż wtedy doskonale odzwierciedla wielokolorowe projekty. Jeśli chcesz wykonać sublimację na kolorowej /ciemnej koszulce, to do nadruku możesz użyć jedynie kolor czarny.
Efektem sublimacji są wielokolorowe nadruki o fotograficznej jakości, które wyróżniają się odpornością na pranie, zmywanie czy trudne warunki atmosferyczne. Metoda ta znakomicie nadaje się dla niewielkich, jednostkowych nakładów. Dedykuje się ją nie tylko odzieży poliestrowej, ale także do zdobienia kubków.
Pierwszym etapem produkcji jest wykonanie cyfrowego wydruku na specjalnym papierze przy użyciu nowoczesnej drukarki. Kolejną czynnością jest przeniesienie wydrukowanej grafiki na docelową powierzchnię poliestrową. Odbywa się to za pomocą specjalnych pras transferowych, które za pomocą wysokiej temperatury aktywują barwniki trwale łącząc je z tkaniną.
Najważniejsze cechy:
– Grafika staje się integralną częścią powierzchni zadrukowanej co czyni
ją praktycznie niezniszczalną
– Nadruk jest niewyczuwalny w dotyku
– Tkanina nie traci właściwości technologicznych np. oddychalności
– Ilość kolorów nie wpływa na cenę
– Pełna kolorystyka osiągalna jest tylko na białej tkaninie.
– Sublimacja przeznaczona jest na materiały z min. 70 % poliestru
Jest techniką z długą tradycją, tym samym należy do najtrwalszych metod znakowania odzieży. Tę technikę znakowania można używać na materiałach poliestrowych i bawełnianych, jednak nie jest ona ograniczona jedynie do odzieży.
Sitodrukiem możemy znakować również szkło, papier, ceramikę oraz przedmioty drewniane. Dodatkowym niesamowitym plusem jest możliwość uzyskania nietypowych efektów; neonowe, srebrne i złote nadruki, efekt rozmycia i wiele innych. Sitodruk staje się opłacalny, gdy chcemy oznakować minimum 30 sztuk odzieży. Pamiętajmy jednak, że nie można stosować go na polarach, a projekt musi być taki sam dla całego nakładu. Technologia sitodruku polega na nakładaniu farby bezpośrednio na produkt poprzez odpowiednio przygotowane matryce. Same kolory można ze sobą dowolnie mieszać i łączyć, wiernie odtwarzając praktycznie każdy odcień, a także gradienty.
Dużą zaletą sitodruku jest również ogromny wybór farb efektownych (m.in.: plastizolowych, wodnych czy wywabowych).Nadruki można wykonywać zarówno na tekstyliach (czapki,koszulki,bluzy, torby,itp.) jak i materiałach płaskich (papier, folia naklejana). Sitodruk umożliwia zadrukowanie dużych powierzchni, nie nadaje się jednak do nanoszenia pełnokolorowych grafik. Prawidłowo wykonany, charakteryzuje się bardzo wysoką wytrzymałością podczas użytkowania i prania odzieży oraz korzystną ceną przy większych nakładach. Aby uniknąć przebijania naturalnej barwy odzieży kolorowej pod nadrukiem właściwym, stosowana jest warstwa białego podkładu. Należy pamiętać, że każdy kolejny kolor w logotypie będzie traktowany jako osobno płatna warstwa – kolorowe grafiki są więc nieopłacalne przy niskich nakładach.
Korzystając z doskonałej jakości elastomeru -miękkiego PVC, wykonujemy przywieszki idealnie sprawdzające się na różnorodnych suwakach, które ze względu na wysoką estetykę stanowią doskonały sposób na zaprezentowanie logo producenta i stają się znakomitą ozdobą użytkowaną na co dzień. Podnoszą atrakcyjności wyrobu i godnie reprezentują markę. Możemy wykonać zarówno projekty jedno-, jak i dwustronne, charakteryzujące się zróżnicowaną kolorystyką i efektownymi projektami graficznymi. Uzyskujemy odpowiednie właściwości i wysoką jakość wyrobów, odpornych na wodę i promieniowanie UV. Tego typu znakowanie jest funkcjonalne i estetyczne. Tą techniką otrzymujemy ciekawe naszywki na odzież, emblematy, przywieszki czy breloczki .
Etykiety tkane (żakardowe) o dowolnie określonych wymiarach i kształcie, służą jako metki wewnątrz odzieży lub jako widoczny na zewnątrz element reklamowy. Szeroka paleta kolorów tła i wzorów liczącą ponad 300 odcieni w rozbiciu na poszczególne techniki tkackie pozwala dostosować możliwości do obowiązujących trendów i wymagań klientów. Jest to nieodłączny element podkreślający styl kolekcji, znaczenie marki i nośnik informacji o samym wyrobie. Dodają szyku oraz stylu.
Metki żakardowe (tkane) mogą mieć różne sposoby konfekcjonowania:
– zaprasowanie na pół
– zaprasowane końce
– zaprasowane brzegi
– zaprasowanie niesymetrycznie
– zaprasowane jako wieszak
– cięte na gorąco
– wycinane laserem
– w taśmie
– podklejane
Termotransfer lub termonadruk jest popularną metodą znakowania w branży reklamowej.
Pozwala stosunkowo małym kosztem wykonać znakowanie dla małych nakładów produktów. Pierwszym krokiem do wykonania znakowania tą techniką jest nadrukowanie naszego projektu na papier lub folię transferową. Inną stosowaną metodą jest wycinanie szablonu z gotowej foli. Następnie przygotowany wcześniej nadruk nakładamy na produkt, który chcemy oznakować i zamykamy w prasie termicznej. Urządzenie to wytwarza wysoką temperaturę (ok. 150’C), dzięki której przygotowany nadruk zostaje wgrzany w materiał.
Specjalne folie są wycinane przez sterowany komputerowo ploter tnący a następnie przenoszone na odzież przy pomocy temperatury. W większości przypadków folia transportowa jest klejąca, co ułatwia pozycjonowanie nadruków. Pod spodem właściwej folii znajduje się niewyczuwalna warstwa kleju, aktywująca się dopiero pod wpływem wysokiej temperatury. Dzięki dużej elastyczności folii nadruki mogą być nakładane na tkaninę zarówno gładką jak i o nierównej powierzchni. Choć oba rodzaje folii wykorzystywane są w podobny sposób znacznie się od siebie różnią.
Można zauważyć różnice w strukturze wzoru jaki pojawia się na tkaninie. Folia Flex daje wzór płaski i ściśle przylegający do materiału. Nadruk wykonany za pomocą folii Flock jest zauważalnie grubszy a w dotyku przypomina meszek Technika nanoszenia jednokolorowej (wyciętej) foli na odzież, która sprawdza się przy niskonakładowych zamówieniach na materiałach każdego rodzaju. Cechą uznawaną niekiedy za wadę nadruków Flex i Flock jest ograniczona możliwość wykonywania barwnych nadruków. Najczęściej wzory naklejane za pomocą folii na odzież czy tekstylia są jedno -, dwu- lub trójbarwne. Bardzo rzadko pojawiają się wzory o większej liczbie kolorów. Jeśli zależy nam na bardziej kolorowym wzorze wówczas lepszym rozwiązaniem może okazać się sitodruk.
Bardzo istotną cechą nadruków wykonanych w technice Flex i Flock jest ich bezpieczeństwo. Oba rodzaje folii są zgodne ze standardami Oeko-Tex, co oznacza, że nadają się także do zdobienia odzieży dziecięcej i niemowlęcej.